maanantai 19. toukokuuta 2014

Ylpeys ja ennakkoluulo purkissa



Sain juuri luettua Jane Austenin kirjan "Ylpeys ja ennakkoluulo". Teos oli erittäin ihastuttava! Se oli hyvin huvitellusti kerrottu ja huumori oli ensiluokkaisen hienostunuttta. Olen aivan korviani myöden rakastunut tarinan miespuoliseen päähenkilöön, herra Darcyyn. Hänen ja neiti Elizabethin tunteista kerrotaan niin salaperäisen koukuttavasti, että lukijan on pakko jatkaa kirjan lukemista. Kirja sopii erityisesti naisille.

Kuten jo edellisessä postauksessa kerroinkin: Teos kertoo englantilaisen keskiluokkaisen perheen elämästä. Pääosassa on Elizabeth Bennet, joka neljän sisarensa kanssa etsii aviopuolisoja. Heidän naapurinsa muuttaa asumaan nuori ja rikas herrasmies Bingley. Bennetin tyttäret tutustuvat Bingleyhin ja tämän kautta hänen hyvään ystäväänsä herra Darcyyn. Bingley on erittäin iloinen ja seurallinen ihminen, joka iskee silmänsä Elizabethin isosiskoon Janeen. Herra Darcy on puolestaan Bingleyn vastakohta, ylpeä, eikä lainkaan seurallinen. Kuitenkin hän huomaa Elizabethin nokkelan ja oikukkaan luonteen, mikä viehättää herra Darcya. Eliza ja koko kylä kuitenkin paheksuvat hänen ylpeää käytöstään, eikä Eliza voi sietää Darcya.
Kirjan edetessä kylään saapuu myös komea upseeri, herra Wickham. Aluksi Wickham vaikuttaa erittäin sivistyneeltä ja ihanalta mieheltä, joka saa kylän kaikkien naisten katseet. Hän paljastuu kuitenkin erittäin kieroksi ja epäkunnioitettavaksi mieheksi, sillä hän ottaa hupsun Lydia neidin, joka on siis yksi Elizabethin nuoremmista siskoista, ja karkaa tämän kanssa Lontooseen. Tämähän on Bennetin perheelle hirveä katastrofi, koska Lydia ei pilaa ainoastaan omia mahdollisuuksiaan päästä enää hyviin naimisiin vaan myös kaikkien siskojensa mahdollisuudet. Tilanne ratkeaisi ainoastaan niin, että Wickham veisi Lydian vihille, mutta eihän tuo lurjus sitä tekisi ilman maksua! Silloin Elizabethiin rakastunut herra Darcy lähtee salaa Wickhamin perään Lontooseen. Darcy ei voi sallia, että Wickham veisi Bennetien maineen ja samalla hänen mahdollisuutensa kosia Elizabethiä. Hän löytää Wickhamin ja maksaa tälle, jotta tämä veisi Lydia neidin vihille.
Lopulta Elizabeth saa kuulla mitä herra Darcy on tehnyt ja vihdoin tämä oikukas pari saadaan kuitenkin yhteen.
 
Tarina kertoo rakkaudesta, petturuudesta ja ennen kaikkea ylpeydestä ja ennakkoluuloista. Kirjan nimi kuvaa siis kirjan sisältöä erittäin taitavasti. Meidän ihmisten ei saisi olla niin ennakkoluuloisia toisistamme. Meistä kaikista löytyy kuitenkin aina vikojen lisäksi jotain hyvää.Teos on niin vanha ettei sen perusteella voi nyky-yhteiskunnasta kertoa hirveästi. Toki vieläkin meissä ihmisissä on samat hyveet ja paheet kuin ennen. Joskus olemme liian ylpeitä tekemään asioita, kuten pyytämään anteeksi. Pyrimme näyttämään ulkopuolisille, kuinka täydellistä elämämme on, vaikka todellisuus olisikin toista. Uhraamme kuitenkin paljon hyvän puolesta. 
Kiinnostavinta teoksessa on herra Darcyn luonne ja se, miten Eliz yrittää koko ajan saada Darcyn luonteesta ja taustasta enemmän selville. On outoa, miten paljon Elizabeth miettii herra Darcya, vaikka ei välitä tästä tippaakaan. On myös mielenkiintoista seurata miten Elizabeth inho muuttuu lopulta rakkaudeksi.
Haluaisin tietää enemmän Sir Wickhamista. Darcykin on erittäin mielenkiintoinen, mutta minä tykkään hänen salaperäisyydestään. Lukijalle annetaan mahdollisuus lukea rivien välistä.
Itse sisimmässäni tiesin koko ajan, että Darcy on pohjimmiltaan hyvä tyyppi, joten minua suututti hänen halveksintansa. Sitäkin enemmän minua ärsytti Elizan äiti, rouva Bennet, joka on oikea tyhmien tyhmä. Hän on niin äkkipikainen ja sanoo mitä sattuu. Kaiken lisäksi hän on juoruakka! Myös Lydia neidin idioottimaisuus hävetti. Hän oli varmaan perinyt sen äidiltänsä. Ihaninta  kertomuksessa oli herra Darcy. Hän on oikea tarinan suola ja sokeri!

sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Ylpeys ja ennakkoluulo

Luen Jane Austenin kirjoittamaa romaania "Ylpeys ja ennakkoluulo". Valitsin kirjan, koska monena jouluna olen perheeni kanssa katsonut tästä kirjasta tehdyn sarjan. 

Kirja kertoo englantilaisen keskiluokkaisen perheen elämästä 1800-luvulla. Romaanin pääosassa on nuori, nokkela Elizabeth Bennet. Elizabethillä on neljä sisarta, joille heidän äitinsä yrittää epätoivoisesti löytää hyviä aviomiehiä. Jos herra Bennet kuolisi, heidän kotinsa siirtyisi perintönä hänen lähimmälle miespuoliselle sukulaiselleen, joten aviomiehen löytäminen tyttärille oli todella tärkeää heidän tulevaisuutensa kannalta. 

Eräänä päivänä Bennetien naapuriin muttaa nuori, varakas herra Bingley, joka iskee silmänsä Elizabethin vanhempaan siskoon Janeen. Janen ja herra Bingleyn vieraillessa toistensa luona päivällisillä, tutustuu Elizabeth samalla herra Bingleyn ystävään herra Darcyyn. Herra Darcy herättää koko kylässä paheksuntaa, koska on ylpeäluontoinen. Tosiasiassa kukaan ei tunne hänen todellista luonnettaan ja syitä ylpeään käytökseen.
Herra Darcy huomaa kuitenkin neiti Elizabethin, koska hän arvostaa naisessa älykkyyttä, jota Elizabethiltä löytyy. Kuten muutkin myös Elizabeth ei pidä Darcyn käytöksestä, eikä siksi tunne samaa vetoa herra Darcya kohtaan. Toisaalta eihän herra Darcy anna edes merkkejä kiintymyksestään. 

Tapahtumat ovat hyvin yksityiskohtaisesti kerrottuja ja ne ovat kuvattu neiti Elizabethin näkökulmasta. Kirjassa ei ole vielä tapahtunut mitään mullistavaa juonen kannalta, mutta lukija saa odottaa koko ajan, mitä herra Darcyn ja Elizabethin välillä tapahtuu.


Elizabeth on hyvin viisas ja tarkka. Hän on luonteeltaan harkitsevainen ja varautunut. Kuitenkin hänen sisaruksensa ja varsinkin äitinsä ovat kovin sinisilmäisiä ja hupsuja. Elizabethin lempi puuhaa on tehdä tarkkoja huomioita ihmisten luonteista. Kirjassa herra Darcy on paljon Elizabethin mielessä, koska hän on vaikea luettava.

Luulen, että Darcyn ja Elizabethin välillä tapahtuu pian jotain.